Bestandenpostbus

Bestandenpostbus

De voorziening Bestandenpostbus wordt door het ministerie van Justitie en Veiligheid ingezet voor uitwisseling van documenten en bestanden op basis van tijdelijke opslag. Het functionele beheer wordt uitgevoerd door het Expertise en Dienstencentrum Digitale Archivering (EDDA) van de Justitiële Informatiedienst.

Het inloggen op de Bestandenpostbus gebeurt door middel van 2-factor authenticatie, waarmee de veiligheid van de opgeslagen bestanden gewaarborgd is. Bestanden kunnen worden uitgewisseld met zowel interne medewerkers als externe partijen. Het is hierbij niet noodzakelijk dat de ontvangende partij een account heeft voor de Bestandenpostbus.

De applicatie heeft diverse configureerbare mogelijkheden voor verdere beveiliging van de uitwisseling, zoals beperkte houdbaarheid van de gedeelde link, wachtwoord voor downloaden van bestanden en alerts voor ontvangst en updates. Het is een voorziening die geschikt is voor de uitwisseling van bestanden die slechts kort beschikbaar hoeven te zijn.

Vragen over nieuwe aansluitingen op de Bestandenpostbus van organisaties binnen het JenV-domein kunnen zich melden via info@justid.nl. Organisaties buiten het JenV-domein die vragen hebben over nieuwe aansluitingen kunnen gericht worden aan het sourcingsloket van de Directie Informatisering en Inkoop van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Deze is te bereiken via sourcing.loket@minvenj.nl.