Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Op deze pagina vindt u een overzicht van veelgestelde vragen over PKI. Staat uw vraag hier niet tussen, dan kunt u contact opnemen met de Frontoffice van de Justitiële Informatiedienst of uw vraag mailen naar info@justid.nl.

Ik krijg de melding ‘You are not allowed to sign in’
Na het inloggen verschijnt de melding ‘You are not allowed to sign in. Please contact your administrator’. Aan het certificaat moet een JEP account met rechten voor uw organisatie gekoppeld zijn. Wanneer de genoemde melding verschijnt is deze koppeling niet correct. Neem in dit geval contact op met de Frontoffice van de Justitiële Informatiedienst.

Ik heb problemen bij de installatie van het JEP certificaat
Mocht u problemen ondervinden tijdens de installatie van de software of u heeft hierbij ondersteuning nodig, neemt u dan contact op met de servicedesk van uw eigen organisatie.
Indien uw servicedesk u niet kan helpen, dan kan een medewerker van de servicedesk een ondersteuningsverzoek indienen bij de Frontoffice van de Justitiële Informatiedienst

Ik krijg de melding ‘Certificaat ontbreekt. Controleer dat uw certificaat…’
Voor het inloggen verschijnt de melding: ‘Certificaat ontbreekt. Controleer dat uw certificaat geldig en up-to-date is. Probeer daarna opnieuw.’
Controleer eerst het volgende:

• Controleer of de smartcard reader of USB token correct is aangesloten op uw computer en of het lampje hierop brandt of knippert.
• Zorg ervoor dat de smartcard op de juiste manier in de smartcard reader geplaatst is (met de chip naar voren) en goed contact maakt of controleer of het USB token goed contact maakt met de computer.

Het kan zijn dat de actieve certificaten op de gegevensdrager niet worden herkend of dat uw smartcard reader of USB token niet goed (meer) functioneert. Heeft u meer hulp nodig, dan kunt u contact op te nemen met de eigen ICT servicedesk.

Mijn USB stick is defect. Wat moet ik doen?
Als u het certificaat niet meer kunt gebruiken omdat de USB stick defect is, kunt u dit melden bij de bevoegd aanvrager van uw organisatie. U krijgt dan een vervangende USB stick waarin u de chip met hierop uw certificaat kunt schuiven.

Ik weet mijn pin-code niet meer en ik ben ook mijn brief met pincode kwijt?
In dit geval kunt u het certificaat niet meer gebruiken. Uw huidig certificaat moet worden ingetrokken en er zal een nieuw certificaat aangevraagd moeten worden.

Ik verander van functie binnen mijn huidige organisatie; wat moet ik doen?
Wanneer u een andere functie bij dezelfde organisatie/werkgever gaat vervullen, dan kunt u gebruik blijven maken van uw JEP certificaat. Voorwaarde is natuurlijk wel dat uw leidinggevende u toestemming geeft voor het gebruik van het JEP certificaat.

Ik heb een nieuwe baan bij een organisatie buiten VenJ; wat moet ik doen?
In het geval u gaat werken bij een organisatie buiten VenJ, dan moet uw huidige JEP certificaat ingetrokken worden.

Mag ik mijn JEP certificaat uitlenen aan een collega?
Nee, dat mag absoluut niet. Het persoonsgebonden certificaat staat op uw naam en is strikt persoonlijk. In de gebruikersvoorwaarden die u ondertekend heeft staat dit ook duidelijk vermeld.

Waarom moet ik de brief met pincode bewaren?
Op de brief met pin-code staan een aantal belangrijke zaken die uw certificaat betreffen:

pin-codeDeze code geeft toegang tot het certificaat
puk-codeDeze code geeft u de mogelijkheid de pin-code te wijzigen
intrekkingscodeDe intrekkingscode heeft u nodig voor het intrekken van uw certificaat via het intrekkingsportaal
J3-nummerHet J3-nummer van het certificaat is de unieke identificatie van uw certificaat. U heeft dit nummer nodig voor correspondentie over het certificaat

Hoe vaak moet ik de pin-code wijzigen?
Het is uit veiligheidsoverwegingen aan te raden regelmatig (bij voorkeur maandelijks) uw pin-code te wijzigen.

Hoe wijzig ik de pin-code van het certificaat?
U kunt de pin-code wijzigen door de volgende stappen uit te voeren:

Stap 1Start het token beheer programma van Windows op Start – Programma’s – SafeSign Standard – Token beheer
Stap 2Ga naar menu Token en kies voor Wijzig PIN…
Stap 3Voer de huidige pin-code in; voer een nieuwe code in die voldoet aan de eisen die in het scherm worden getoond en klik op OK
Stap 4De pin-code is gewijzigd. Klik op OK

Waar moet ik de puk-code invoeren?
In het Token Beheer Programma dat op uw computer staat.

Stap 1Start het Token Beheer Programma van Windows op. Start > Programma’s > SafeSign Standard > Token beheer
Stap 2Ga naar menu Token en kies voor PIN deblokkeren
Stap 3Voer de puk-code in; maak een nieuwe pin-code aan en klik op OK

Ik ben mijn certificaat kwijt. Wat moet ik doen?
In geval van verlies of diefstal van het certificaat of de pin-code moet het certificaat zo snel mogelijk ingetrokken worden. Als u gebruik wilt blijven maken van JEP zal een nieuw PKI certificaat aangevraagd moeten worden.

Ik ben de brief met pin-code van mijn certificaat kwijt. Wat moet ik doen?
Als u de pin-code nog weet, dan kunt u gebruik blijven maken van JEP. Toch is het raadzaam het certificaat in te laten trekken en een nieuw certificaat aan te vragen. Op de brief met pincode staan drie codes: de pin-code, de puk-code en de intrekkingscode. De intrekkingscode heeft u nodig hebt om het certificaat zelf in te trekken. De puk-code wordt gebruikt wanneer u driemaal een foute pin-code heeft gebruikt.