Identiteitsvaststelling

Het is van groot belang dat de strafrechtketen eerlijk, effectief en tijdig werkt. Daarvoor is het belangrijk dat er zo vroeg mogelijk in de behandeling van een zaak, zoveel mogelijk duidelijkheid is over de identiteit van een verdachte. Hebben we wel ècht de juiste persoon voor ons? Dit is bijvoorbeeld van belang wanneer een rechter een zaak wil behandelen of wanneer een agent een persoon staande houdt op straat. Hiermee wordt beoogd, dat de persoon die wordt vervolgd, berecht en bijvoorbeeld ingesloten, dezelfde persoon is als diegene waarvan de identiteit is vastgesteld na het plegen van een strafbaar feit

Matching Autoriteit

De Matching Autoriteit (MA) van Justid speelt hierin een belangrijke rol. We verifiëren de gegevens van een persoon en kijken of een persoon al eerder met justitie in aanraking is geweest. Is dit zo? Dan is de persoon daarmee geregistreerd in de Strafrechtketendatabank (SKDB) met een uniek nummer: het Strafrechtketennummer (SKN). Indien nodig coördineren wij in samenwerking met de opsporingsinstanties een identiteitsonderzoek. Op deze manier bepaalt de MA de leidende identiteit van verdachten en veroordeelden.

Vervolgens verstrekt de MA de gegevens van een persoon met het SKN naar de bij de zaak betrokken organisaties in de strafrechtketen. In de behandeling van een zaak zijn de persoonsgegevens van de verdachte of veroordeelde accuraat en actueel. Hiermee voert de MA de Wet Identiteitsvaststelling Verdachten, Veroordeelden en Getuigen (Wivvg) uit.

Op deze manier helpen we identiteitsfraude tegen te gaan en zorgen we voor betere informatie-uitwisseling tussen bijvoorbeeld politie, Openbaar Ministerie (OM) en Rechtspraak.

Onjuist geregistreerde gegevens

Personen die iets te verbergen hebben doen er soms alles aan om niet ‘herkend’ te worden. Sommige verdachte personen hebben wel dertig aliassen, bijvoorbeeld door verschillende schrijfwijzen van de naam. Omdat een kleine verandering in een naam (bijvoorbeeld Kor in plaats van Cor) of het aanhouden van iemand zonder identiteitsbewijs grote gevolgen kan hebben, wordt er nader onderzoek gedaan door opsporingsinstanties.  

Hoewel de dienstverlening van Justid met behulp van biometrische gegevens (zoals vingerafdrukken) van grote toegevoegde waarde is bij het oplossen van onjuistheden en/of fraude, lukt dit niet altijd in alle gevallen. Aangezien we met veel partijen samenwerken in een complex systeem, kan het toch nog voorkomen dat gegevens niet goed geregistreerd staan in de SKDB. Om die reden werkt Justid nauw samen met het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI) en zijn we aangesloten bij het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO), onderdeel van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG).

Het CMI en MFO helpen onder meer bij het herstellen van de gevolgen van het gebruik van onjuiste gegevens, zodat burgers niet de dupe worden van fouten in overheidsregistraties.

Zijn uw persoonsgegevens onjuist geregistreerd of bent u slachtoffer van identiteitsfraude?

Het is erg vervelend dat uw gegevens onjuist zijn geregistreerd of wanneer u slachtoffer bent geworden van identiteitsfraude. Wij staan daarom voor uw klaar om u te helpen en samen met u de juiste oplossing te vinden. U kunt ons bereiken via de afdeling Klant Contact en Service. Deze is bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 07.30 uur en 17.30 uur. Op telefoonnummer: 088 - 998 90 00 een e-mail sturen kan ook naar: info@justid.nl.

Meer informatie over onjuiste registratie? Kijk ook op Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO) https://www.rvig.nl/mfo-burgers   

Meer informatie over identiteitsfraude? Kijk ook op https://www.rvig.nl/cmi