Beeld: Jeronimus van Pelt

Nieuwsbrief februari 2022

Cruciale informatie en slimme oplossingen, dat is wat de Justitiële Informatiedienst (Justid) te bieden heeft. Met deze eerste nieuwsbrief van 2022 informeren wij ketenpartners en andere belangstellenden over ontwikkelingen binnen onze organisatie.

Voorwoord directie

Wat roept een nieuw jaar bij u op? Onbewust bekruipt mij toch altijd een gevoel van: nieuwe ronde, nieuwe kansen, nieuwe mogelijkheden… Maar waarom? Er is maar één cijfer veranderd; een 1 is een 2 geworden. Ik denk omdat het afsluiten van 2021 en het starten van 2022 een nieuw begin markeert en een nieuw begin leidt tot opwinding in het leven.

Justid heeft een paar jaar geleden de eerste voorzichtige stappen gemaakt om veranderingen mogelijk te maken en tot de dagelijkse praktijk te laten behoren. Onze reorganisatie en het worden van een batenlasten-agentschap hebben daartoe bijgedragen, maar dat geldt ook voor onze culturele verandering. Stapje voor stapje transformeren we naar een agile organisatie waarin de professional centraal staat. De opgave wordt centraal gesteld en daar formeren we de kennis en kunde bij. We hebben nog meer in onze mars voor het komend jaar. U leest er meer over in ons jaarplan, dat wij recent hebben gepubliceerd.

Dat betekent ook dat Justid als werkgever een verantwoordelijkheid heeft om talent blijvend en duurzaam te ontwikkelen. En, de keerzijde daarvan is dat de medewerker bereid moet zijn tot een leven lang leren. Twee initiatieven wil ik hierbij niet onbenoemd laten: ons nieuwe stagebureau en onze eigen Justid Academy, die deze week haar eerste jubileum viert.

De Justid Academy draagt zorg voor het ontwikkelen, delen en borgen van Justid-specifieke kennis over onze dienstverlening aan de (justitiële) ketens, in continue verbinding met de ketenpartners, kennisinstituten en marktpartijen. U leest er meer over in deze nieuwsbrief. Ik wil iedereen die het afgelopen jaar een steentje heeft bijgedragen aan de Justid Academy van harte bedanken.

Wij hopen u met deze nieuwsbrief opnieuw te kunnen laten zien wie we zijn en wat we doen. Ik wens u veel leesplezier toe!

Leo Peereboom

Plaatsvervangend Algemeen directeur
Directeur Ketenstrategie

Leo Peereboom

Jaarplan 2022 - Leverancier van cruciale informatie

Met trots presenteren wij de ambities voor 2022 in ons jaarplan. Ook het komende jaar verwachten we voldoende uitdaging op ons pad. “Meer dan ooit vraagt de samenleving om betrouwbare informatie en slimme oplossingen om Nederland veilig en rechtvaardig te houden. Als leverancier van cruciale informatie zijn wij dé specialist op het gebied van het opslaan, delen en borgen van strikt vertrouwelijke digitale informatie. Dit moet met veel zorg worden behandeld: het gaat namelijk altijd over mensen - of persoonsgegevens",  aldus Algemeen directeur Wijnand Lodder.

"Dat is ons werk; zorgen dat onze partners beschikken over de juiste, en vaak cruciale, informatie om hun werk goed en vol vertrouwen te kunnen doen. Wij maken dit mogelijk door slim gebruik te maken van bestaande technologie en door innovaties en creativiteit te stimuleren." Het jaarplan is via onderstaande link te bekijken.

Jaarplan 2022 Justitiële Informatiedienst

Jaarplan 2022 publieksversie

‘Betere samenwerking door goede architectuur voor de informatievoorziening’

De Justitiële Informatiedienst (Justid) is een organisatie die erop gericht is om ketenpartners te ondersteunen bij informatievraagstukken. Zo ondersteunen we de ketens bijvoorbeeld bij het digitaal uitwisselen, het controleren van de betrouwbaarheid (integriteit en authenticiteit) van gegevens en leveren we cruciale informatie.

Robuuste basis

Volgens Lead Enterprise Architect Pim Keizer weet Justid daardoor wat er speelt in de ketens. “De zelfstandige en onafhankelijke uitvoering van de eigen wettelijke taak tegenover de afhankelijkheid van elkaars informatie: dat is de uitdaging waar organisaties binnen Justitie en Veiligheid (JenV) mee te maken hebben. Deze uitdaging reflecteert zich in de architectuur van de informatievoorziening, die een robuuste basis moet vormen voor de juiste informatie op het juiste moment.”

Keizer vervolgt: “Organisaties moeten elkaar snel op de hoogte kunnen brengen van gebeurtenissen rond personen en zaken, bijvoorbeeld wanneer een ex-gedetineerde vrijkomt en terugkeert naar zijn woonplaats. Ook is het van belang dat organisaties kunnen beschikken over elkaars informatie. Dit kan rechtstreeks, maar ook via gemeenschappelijke registers als het Justitieel Documentatie Systeem (JDS) en de strafrechtketendatabank (SKDB). Dit alles zonder in te boeten op het onafhankelijk functioneren van de individuele organisaties.” 

Maar de eigen administraties, registers en archieven sluiten in de praktijk niet goed op elkaar aan, zegt Manager Strategie Dany Venema van Justid. ”Ze zijn gemaakt om de medewerkers van de eigen publieke organisatie te ondersteunen bij het realiseren van de wettelijke opgave. Ze hebben daardoor ook een eigen waarheid, ordening, toegang en kwaliteit van gegevens.” Volgens Keizer bestaat de keten uit min of meer elkaar opvolgende bedrijfsprocessen, maar zijn tegelijkertijd de mogelijkheden voor informatiedeling sterk toegenomen. Dat leidt tot een web van genetwerkte informatieketens.

Grote onderlinge afhankelijkheid

“De organisaties in de ketens hebben hun eigen informatievoorziening, dat zich in verschillende tempo’s verder ontwikkelt. Op informatieniveau is er een grote onderlinge afhankelijkheid.” Om ketenproblemen aan te kunnen pakken teneinde goed geïnformatiseerd te kunnen samenwerken, is volgens Venema uitlijning van de informatiestroom nodig. Daarvoor is een specifiek daartoe ontworpen keteninformatie-infrastructuur noodzakelijk. Als voorbeeld noemt hij het vormgeven aan de leidende identiteit van een verdachte in de strafrechtketen met behulp van de SKDB.

Een goede architectuur voor de informatievoorziening is daarom belangrijk, aldus Keizer. “Alleen daarmee lukt het JenV in de toekomst om nog beter samen te werken. We hebben baat bij een architectuur die niet alleen invulling geeft aan de technische kant, maar die ook past bij de netwerkstructuur van JenV en die de zelfstandige en onafhankelijke uitvoering van de eigen wettelijke taak van de ketenpartners als uitgangspunt neemt.”

De Justid Academy bestaat één jaar

Op 17 februari 2021 is de Justid Academy feestelijk van start gegaan. Het kennis- en expertisecentrum van de Justitiële Informatiedienst (Justid) viert deze week zijn eerste jubileum. Het is een mooi moment voor een terugblik met drie mensen die samen aan de basis van de Justid Academy staan: Dany Venema, Afina van der Woude en Patricia Panhuis. Wat is er het afgelopen jaar allemaal gebeurd en wat heeft de toekomst in petto? Klik op de onderstaande link om het artikel op onze site te lezen.

Eén jaar Justid Academy: een terug- en vooruitblik

Collage Eén jaar Justid Academy

Collega aan het woord: Suzanne Hartholt

Suzanne Hartholt werkt als Chief Data Officer bij de Justitiële Informatiedienst (Justid). Ze houdt zich bezig met de vraag hoe binnen Justid op een rechtmatige manier gebruik kan worden gemaakt van data-analyse en is verantwoordelijk voor de datastrategie van Justid.

“Met behulp van data-analyse kun je het werk van ambtenaren verder automatiseren en ervoor zorgen dat je een zo geïnformeerd mogelijk besluit neemt. Data, ook wel gegevens, zijn in feite ‘betekenisloos’ en daarmee waardeloos. Maar wanneer je die data verzamelt en analyseert, kunnen er nieuwe bruikbare inzichten ontstaan, oftewel waardevolle informatie. Vanuit Justid verwerken we veel gegevens en die zetten we niet standaard in om nieuwe inzichten mee te verkrijgen die informatie-uitwisseling in de ketens kan verbeteren. Ik wil ondersteuning bieden bij het halen van meer toegevoegde waarde uit datacollecties op een verantwoorde manier.”

Op onze website vertelt ze waarom ze voor Justid heeft gekozen en wat ze precies doet.

“Justid: een organisatie met mensen die het algemeen belang voor de lange termijn voor ogen hebben”

Suzanne Hartholt

Vijf vragen over… Justid en data gedreven werken

Wat is data gedreven werken?

Data gedreven werken is het omzetten van (ruwe) data naar bruikbare informatie om meer doelgericht, vollediger en adequaat beslissingen te nemen op alle niveaus. Dit kan met allerlei technieken: van eenvoudige algoritmen tot AI-toepassingen. Data gedreven werken is nooit een ‘doel op zich’.  Data gedreven technologieën worden bij de overheid altijd toegepast om de oorspronkelijke overheidstaak te versterken: bij Justitie en Veiligheid (JenV) richt deze zich op verbetering van de veiligheid en rechtsstaat in Nederland.

Wat is het verschil tussen informatiegestuurd werken en data gedreven werken?

Het verschil tussen informatiegestuurd werken en data gedreven werken is dat je van informatie al weet dat het bruikbaar en relevant is voor de taak die je als overheidsorganisatie moet uitvoeren: gegevens (data) zijn daarentegen niet altijd bruikbaar. Met behulp van data-analyse kun je verkennen of je gegevens/ data kunt omzetten naar relevante informatie. Stel je voor dat je als beveiligingsexpert iedere dag werkt met een grote hoeveelheid logfiles: door data-analyse in te zetten kun je proberen patronen te ontdekken die de tenuitvoerlegging van je dagelijkse werk gemakkelijker kunnen maken.

Op welke manier wordt data gedreven werken binnen Justid toegepast?

Bij Justid is een nieuw team opgericht: Team Data Gedreven Werken (DGW). Team DGW richt zich allereerst op het stimuleren van data gedreven innovatie bij bestaande systemen en processen.  Daarnaast kan dit team ook worden ingeschakeld voor nieuwe data gedreven initiatieven en bij verkenning van het inzetten van nieuwe technologie. Team DGW sluit zo goed mogelijk aan bij de eisen en wensen van bestaande beheerteams en omliggende disciplines, zodat domeinkennis en kennis van nieuwe technologie goed met elkaar worden gecombineerd.

De Chief Data Officer (CDO) maakt deel uit van Team DGW en ondersteunt als zogenoemde domeinverantwoordelijke de partijen in de keten bij data gedreven werken op verantwoorde wijze. De CDO is verantwoordelijk voor de (tenuitvoerlegging van) de datastrategie van de Justid en maakt onderdeel uit van het Team DGW.

Welk verschil maakt Justid ten opzichte van andere ICT-organisaties op het terrein van data gedreven werken?

Veel initiatieven binnen JenV op het terrein van data-analyse spelen zich af binnen de afzonderlijke organisaties. Justid is in 2006 in het leven geroepen om partijen op ketenniveau te versterken: de data gedreven initiatieven focussen zich op trajecten die de ketens versterken. Dat betekent dat nooit één partij centraal staat, maar altijd meerdere partijen met verschillende visies, publiekrechtelijke taken en belangen. Door de diversiteit aan data en bijbehorende systemen beschikt Justid daarnaast over een grote hoeveelheid domeinexperts. Denk bijvoorbeeld aan experts van de Strafrechtketendatabank (SKDB), waar Justid mede in opdracht van ketenpartners zorg voor draagt.

Ik wil graag meer weten, waar kan ik terecht?

Het Team DGW van Justid helpt, in afstemming met ketenpartners, bij het verkennen, bouwen én beproeven van data gedreven toepassingen op een rechtmatige en ethisch verantwoorde manier. Wil je als ketenpartner van Justid meer inzicht in data op ketenniveau? Of ben je in het algemeen geïnteresseerd in data gedreven werken? Neem dan contact op met Team DGW via info@justid.nl om te verkennen hoe Team DGW van dienst kan zijn.

Werkplek bij de Justitiële Informatiedienst

Van student software-engineering naar SKDB-developer

Wouter (28) werkt sinds juni vorig jaar als developer bij de Justitiële Informatiedienst (Justid). Hij koos bewust voor een baan bij Justid nadat hij in de periode daarvoor er met succes zijn afstudeerstage had gevolgd. “Ik vind het leuk om ingewikkelde technische vraagstukken op te lossen. En bij Justid zijn vraagstukken niet alleen technisch, maar ook functioneel uitdagend. Dat is waar ik naar op zoek was.” Lees verder op onze website en ontdek hoe een succesvolle stage kan leiden tot een droombaan.

Van student software-engineering naar SKDB-developer bij Justid

Ook werken bij Justid?

Om een goede dienstverlening te blijven garanderen, is Justid op zoek naar nieuwe collega’s. Wij zoeken op dit moment onder meer een technisch beheerder, enterprise architect, adviseur informatiehuishouding, development engineer Oracle, projectmanager ICT en een development engineer PL/SQL. Binnenkort volgen vacatures voor een senior adviseur/ontwikkelaar, test automation engineer, ICT-integratiespecialist/ontwikkelaar en een technisch applicatie beheerder.

Kijk op onderstaande site voor alle vacatures. Wij komen altijd graag met IT-specialisten in gesprek, omdat wij structureel plek hebben voor hen. Mocht u interesse hebben of iemand kennen die ons kan helpen om Nederland veiliger te maken door de cruciale informatie op het juiste moment te leveren, dan horen we dit graag via vacatures@justid.nl. U kunt ook uw CV via dit adres naar ons mailen, zodat één van onze recruiters contact kan opnemen voor een oriënterend gesprek.

De actuele vacatures bij Justid

Werken op laptop met telefoon in de hand

Deze nieuwsbrief is een uitgave van de Justitiële Informatiedienst. Het redactiewerk wordt verzorgd door het team Communicatie. Deze nieuwsbrief is in ontwikkeling. Tips, ideeën of feedback? Mail deze gerust naar nieuwsbrief@justid.nl. Wilt u zich abonneren op deze nieuwsbrief? Klik dan hier.