Beeld: Jeronimus van Pelt

Nieuwsbrief maart 2023

De Justitiële Informatiedienst (Justid) zorgt ervoor dat de juiste informatie beschikbaar is over een persoon. Wij bieden cruciale informatie en slimme oplossingen. Met onze nieuwsbrieven informeren we ketenpartners en andere belangstellenden over ontwikkelingen binnen onze organisatie en laten we zien wie we zijn en wat we doen. Naast de laatste ontwikkelingen vertellen we in deze nieuwsbrief ook meer over ons jaarplan.

Voorwoord directie

Justid pakt door! Dat is de titel die ons jaarplan van 2023 heeft meegekregen. Vanuit onze missie – cruciale informatie op het juiste moment – dragen we ons steentje bij aan een veilig en rechtvaardig Nederland. We helpen bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken door partners binnen én buiten het domein van Justitie en Veiligheid te ondersteunen met het behalen van hun eigen doelen. Daarbij verliezen we de gezamenlijke doelen in de strafrecht-, jeugd- en migratieketens niet uit het oog. We pakken door op onze ambities: we bieden krachtige oplossingen en excellente dienstverlening. Daarnaast zijn we een aantrekkelijke werkgever.

We zetten ons elke dag in om deze ambities vorm te geven. Op het moment dat u dit leest is ons tweede klanttevredenheidsonderzoek (KTO) van start gegaan. De uitkomsten van het onderzoek gebruiken we om onze dienstverlening zo goed mogelijk af te stemmen op de behoefte van de klant. Een mooi voorbeeld van ons streven naar excellente dienstverlening. En als het gaat om krachtige oplossingen? U vindt een aantal voorbeelden in deze nieuwsbrief. Als voorbeeld noem ik het Bibob-register of onze digitale archiveringsdiensten die we voor een groeiend aantal ketenpartners mogen uitvoeren. Tot slot kijken we ook naar onszelf. We willen onze medewerkers binden en boeien. Daarom stimuleren wij talent- en kennisontwikkeling. We omarmen agile werken en bieden ruimte voor innovatie. Dit zijn zomaar wat voorbeelden van aantrekkelijk werkgeverschap.

Binden en boeien willen we u als lezer uiteraard ook. Dat blijven we ook in 2023 met onze berichtgeving en nieuwsbrieven hopelijk doen. Ik wens u veel leesplezier!

Leo Peereboom

Plaatsvervangend algemeen directeur Justid
Directeur Ketenstrategie/CIO

Jaarplan 2023 – Justid pakt door!

Met trots presenteren we ons jaarplan 2023. Vanuit onze missie en visie ‘cruciale informatie op het juiste moment’ nemen we de zorg van onze klanten weg door in beeld te brengen wat zij nodig hebben. Dit doen we door op basis van onze kennis van het werkveld te voorzien in krachtige oplossingen en betrouwbaarheid in onze dienstverlening. In een complex krachtenveld fungeren we als informatiepunt, waarbij we inspelen op behoeften van ketenpartners.

Jaarplan 2023 – Justid pakt door!

Vijf vragen over…. het jaarplan van Justid

Wat staat er in het jaarplan van Justid? Het jaarplan is een vertaling van de strategische ambities van Justid in doelen voor het komende jaar. In 2006 is Justid opgericht met als opdracht cruciale justitiële informatie eenvoudiger en sneller te delen binnen overheidsinstanties. De afgelopen jaren heeft Justid een positie opgebouwd als toonaangevende en betrouwbare partner in de strafrecht-, migratie- en jeugdketen, zowel op nationaal als op Europees niveau. De ambities en plannen in het jaarplan komen voort uit de missie en visie van Justid.

Wat zijn de missie en visie van Justid? Justid zorgt ervoor dat cruciale informatie beschikbaar is op het juiste moment en voor de juiste persoon. Dat is onze missie. In de strijd voor een veilige en rechtvaardige samenleving helpt Justid met betrouwbare informatie en slimme oplossingen. We bouwen aan een krachtige verbinding tussen mens, informatie en technologie. Dat is onze visie.

We ontvangen, verzamelen, verwerken, verrijken, bewaren en verspreiden justitiële informatie volgens de wet. We maken dit mogelijk door slim gebruik te maken van bestaande technologie en door innovaties en creativiteit te stimuleren.

Hoe verhouden de missie en visie zich tot de strategische ambities? Justid geeft invulling aan zijn missie en visie door in te zetten op drie strategische ambities: excellente dienstverlening, krachtige oplossingen en aantrekkelijke werkgever.  Deze ambities richten zich op het ‘hoe’ en ‘waarmee’ en raken de bedrijfsvoering van Justid en de inzet van ketenbrede en gemeenschappelijke dienstverlening in het domein van Justitie en Veiligheid (JenV). Voor onze dienstverlening (en op inhoud) zijn deze ambities vertaald naar zes strategische thema’s. De strategische ambities vormen samen met zes strategische thema’s de kapstok voor het jaarplan van 2023.

Wat zijn deze strategische thema’s? Deze thema’s zijn bedoeld om onze dienstverlening te versterken en te verbeteren. Ze richten zich op wat we de komende jaren gaan doen. De zes thema’s zijn: klantbehoefte centraal, informatie op maat, kenniscentrum, internationaal, zorg voor data en ketenvoorzieningen. In ons jaarplan geven we de activiteiten voor komend jaar op deze zes thema’s. De zes thema’s zijn nader uitgewerkt in ons jaarplan.

Wat merk ik als ketenpartner hiervan? Als informatiemakelaar brengt Justid vraag en aanbod van informatie bij elkaar om de professional in de keten te voorzien van cruciale informatie op het juiste moment. Daarvoor zetten we onze expertise en diensten in. We streven naar een zo vloeiend mogelijke informatiestroom voor de ketenpartner, waarbij bescherming en waarborgen voor rechtmatig gebruik zijn ingebouwd. Dit alles in een veilige omgeving waarin informatie duurzaam en eenvoudig toegankelijk is. Zo werken we als betrouwbare partner mee aan het halen van de gestelde (keten)doelen.

Strafrechtketenproject DIAS met succes in gebruik genomen

Verzoeken van staat tot staat die gaan over de uitlevering van een persoon, hulp bij het uitvoeren van een geldstraf of het horen van een verdachte: het zijn enkele voorbeelden van internationale rechtshulpverzoeken. Vanwege de noodzakelijke vervanging van LURIS, de applicatie die tot voor kort werd gebruikt voor het registreren en afhandelen van rechtshulpverzoeken, was het van belang dat er zo snel mogelijk een eerste versie van de nieuwe applicatie werd opgeleverd, waar alle Internationaal Rechtshulp Centra (IRC’s) hun verzoeken in kunnen afhandelen. Op onze website blikken we terug op de lancering van opvolger DIAS, het Dutch International Assistance System.

Succesvolle lancering van het strafrechtketenproject DIAS

Beeld: ©Justitiële Informatiedienst

Justid maakt werk van de papieren archieven van de RvdK

De Justitiële Informatiedienst (Justid) is begonnen met het digitaliseren van de papieren archiefachterstanden van de Raad voor de Kinderbescherming (RvdK). Dit doet Justid met behulp van de scanstraat in Zutphen. Met het symbolisch ‘schonen’ van een dossier is donderdag 26 januari 2023 de samenwerking tussen Justid en de RvdK officieel bekrachtigd. Meer over de samenwerking is te lezen op onze website.

Justid en RvdK slaan handen ineen bij digitalisering papieren archieven

Technisch beheer Bibob-register officieel bekrachtigd met beheercontract

De Justitiële Informatiedienst (Justid) heeft vorig jaar het zogeheten Bibob-register ontwikkeld in opdracht van de screeningsautoriteit Justis. Eerder dit jaar hebben algemeen directeuren Iep Visser (Justis) en Wijnand Lodder (Justid) hun handtekeningen gezet onder het beheercontract. Hiermee heeft Justid nu officieel het technisch beheer van het register op zich genomen.

Bibob-register officieel in beheer genomen

Onderzoek naar ‘GLOS’ van start

In maart starten we met ketenpartners in het programma Grenzen en Veiligheid een onderzoek naar een nieuw te ontwikkelen dienst genaamd ‘GLOS’. Een stap waarvan we blij zijn deze te gaan zetten. Graag vertellen we over dit onderzoek en de context waarbinnen dit plaatsvindt.

Interoperabiliteit binnen Europa

De lidstaten van de Europese Unie (EU) werken nu en in de toekomst steeds meer samen in het grenstoezicht, bij migratievraagstukken en aan interne veiligheid. Het registreren, controleren en identificeren van persoonsidentiteiten is daarbij cruciaal. Binnen het EU-programma ‘Smart Borders’ worden processen, organisatie en systemen in de EU steeds meer met elkaar verbonden. Voor efficiënte dienstverlening aan reizigers, om slachtoffers van identiteitsfraude te beschermen, maar ook om criminaliteit en terrorisme die schuilgaan achter aliassen te kunnen opsporen. Dit is geregeld in de zogenaamde interoperabiliteitsverorderingen (IO). De identiteit van de reiziger is daarbij de verbindende factor.

Om die reden wordt voor niet-Europeanen (derdelanders) een Europees identiteitenregister geïmplementeerd. Omdat alle lidstaten op verschillende momenten in verschillende systemen identiteiten van reizigers vastleggen, is een mechanisme ontwikkeld om verbanden tussen de vastgelegde identiteiten te herkennen en te registeren. Dit gebeurt geautomatiseerd, waarbij handmatige controles en correcties worden uitgevoerd als dat moet. In het Europese jargon wordt dit proces manuele verificatie van gele links genoemd.

Omgaan met gele links

Een gele link ontstaat wanneer een en dezelfde persoon in meerdere systemen voorkomt, maar met verschillende identiteitsgegevens. In het programma Grenzen en Veiligheid hebben we binnen Nederland afgesproken om samen te werken bij deze handmatige controles. Dit doen we in een netwerk van verantwoordelijke autoriteiten, expertisecentra en een ketenprocescoördinator. Om dit proces goed te ondersteunen is besloten een gemeenschappelijke informatievoorziening te ontwikkelen: GLOS (Gele Link Oplos Service)

Start vooronderzoek

Justid is gevraagd om samen met de organisatie Ketenvoorzieningen (KV) van Directie Regie Migratieketen (DRM) een vooronderzoek uit te voeren naar GLOS, met zicht op daadwerkelijke realisatie. Deze maand starten we met interviews bij alle gebruikersgroepen om de behoefte in kaart te brengen. Zo komen we voor de zomer tot een gedeeld beeld van wat de eerste versie van GLOS moet kunnen. Een mooie opdracht waar we met enthousiasme mee van start gaan.

Handen met pen

Justid traint medewerkers in het ontdekken van hun talenten

In de serie 'Talent in beeld' van Organisatie en Personeel Rijk vertellen collega’s binnen de Rijksoverheid hoe zij met het thema aan de slag gaan. Afgelopen maand gaven onze HR-adviseurs Christien Enting en Joanda Maneschijn uitleg over hoe zij talentgericht werken hebben ingebed in de organisatiecultuur van Justid. Lees het interview op de website van Organisatie en Personeel Rijk.

Talent in beeld: Justid traint medewerkers in het ontdekken van hun talenten

Joanda Maneschijn en Christien Enting
Beeld: ©Justitiële Informatiedienst

Ketentalkshow 'Kennis in ketens' op 1 juni: save the date!

De Justid Academy organiseert opnieuw een ketentalkshow. Zet de datum alvast in de agenda! Binnenkort volgt meer informatie over de deelnemers aan de talkshow. Alvast tot ziens!

Collega's aan het woord: Sharona Jasper en Erik Hopster

Sharona Jasper en Erik Hopster werken als technisch applicatiebeheerder bij de Justitiële Informatiedienst (Justid). Ze doen hun werk bij de afdeling Portalen en Samenwerking. Deze afdeling is onder meer verantwoordelijk voor de diensten MijnSlachtofferzaak en het Informatieportaal. In een interview op onze website leggen ze uit waarom ze voor Justid hebben gekozen en wat ze precies doen.

'Ik denk dat mijn collega’s mijn werk toch wel het allerleukst maken'

Vacatures

Om een goede dienstverlening te blijven garanderen, is de Justitiële Informatiedienst (Justid) op zoek naar nieuwe collega’s. Zo zoeken we een DevOps engineer die de rol van senior tester wil vervullen. Weet jij precies wat we bedoelen als we zeggen dat we iemand zoeken die gebruik maakt van exploratory en context-driven testing? Klik dan op de link onderaan het bericht voor meer informatie.

We zijn ook nog op zoek naar een senior inkoopadviseur, een communicatieadviseur en een senior ontwikkelaar transparante informatiehuishouding. Daarnaast zoeken we onder meer een strategisch informatiemanager/directieadviseur, een technisch applicatiebeheerder en een functioneel beheerder. Benieuwd geworden naar deze functies en de andere vacatures die we hebben? Klik voor meer informatie op de link van de website onderaan dit artikel. Hier staan alle huidige vacatures bij Justid op een rij.

We komen altijd graag met IT-specialisten in gesprek, omdat wij structureel plek hebben voor hen. Mocht u interesse hebben of iemand kennen die ons kan helpen om Nederland veiliger te maken door de cruciale informatie op het juiste moment te leveren, dan horen we dit graag via vacatures@justid.nl. U kunt ook uw CV via dit adres naar ons mailen, zodat één van onze recruiters contact kan opnemen voor een oriënterend gesprek.

Werken voor Nederland (Justid)

Werken op laptop met telefoon in de hand

Deze nieuwsbrief is een uitgave van de Justitiële Informatiedienst. Het redactiewerk wordt verzorgd door het team Communicatie. Deze nieuwsbrief is in ontwikkeling. Tips, ideeën of feedback? Mail deze gerust naar nieuwsbrief@justid.nl. Wilt u zich abonneren op deze nieuwsbrief? Klik dan hier.