Beeld: Jeronimus van Pelt

Nieuwsbrief oktober 2022

De Justitiële Informatiedienst (Justid) zorgt ervoor dat de juiste informatie beschikbaar is over een persoon. Wij bieden cruciale informatie en slimme oplossingen. Met onze nieuwsbrieven informeren we ketenpartners en andere belangstellenden over ontwikkelingen binnen onze organisatie en laten we zien wie we zijn en wat we doen. Naast de laatste ontwikkelingen vertellen we in deze nieuwsbrief ook meer over werken bij Justid.

Voorwoord directie

De Justitiële Informatiedienst (Justid) is een organisatie die altijd in beweging is. Met cruciale informatie op het juiste moment zijn we voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor gegevensuitwisseling binnen de justitiële ketens. Daarmee dragen we bij aan een veilig en rechtvaardig Nederland.

We spelen een centrale rol in de justitiële informatievoorziening en werken samen met verschillende partners binnen én buiten de strafrecht-, migratie- en jeugdketen. Dit doen we bijvoorbeeld door persoonsinformatie beschikbaar te stellen aan politie, Openbaar Ministerie (OM) en rechtspraak. Als Matching Autoriteit (MA) zetten we ons in om identiteitsfraude binnen de ketens tegen te gaan.

Een mooi voorbeeld van deze dienstverlening in de praktijk komt naar voren in een onlangs gelanceerde game. Het spel is in het leven geroepen om IT-professionals op een interactieve manier te laten zien wat werken voor de Rijksoverheid inhoudt. Belangstellenden krijgen in de game verschillende uitdagingen voorgeschoteld. Lukt het u om in het Justid-onderdeel de cruciale informatie boven water te halen? Meer hierover verderop in deze nieuwsbrief.

We hopen met de game nieuwe professionals en experts te enthousiasmeren om bij ons aan de slag te gaan. Justid mag als organisatie dan wel verantwoordelijk zijn voor het in beweging houden van de informatiestromen binnen de ketens, maar dat kunnen we niet zonder de dagelijkse inzet van onze individuele medewerkers. Zij hebben Justid gemaakt tot de dynamische organisatie die we vandaag de dag zijn.

Ik nodig u van harte uit om zelf ook in beweging te komen: laat u inspireren door onderstaande artikelen en maak zo kennis met ons dagelijks werk. Wellicht kunnen we u binnenkort als collega’s de hand schudden? Veel leesplezier gewenst.

Peter Don

Directeur Operatiën

Nieuwe scanstraat Justid in Zutphen officieel geopend

Met het inscannen van een grote poster op A0-formaat is afgelopen maand officieel de nieuwe scanstraat van de Justitiële Informatiedienst (Justid) in Zutphen geopend. Met deze scanstraat worden de komende tijd onder meer de papieren archieven van het COA, de IND en de Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) onder handen genomen. Lees meer op onze website.

Nieuwe scanstraat Justid in Zutphen officieel geopend

Game on: speel ‘De queeste der lage landen’

Ben jij uit het juiste hout gesneden om Nederland dagelijks veilig te houden en efficiënt te laten draaien? Je weet het antwoord na het spelen van de game ‘De Queeste der Lage Landen’, een spel dat ontwikkeld is in samenwerking met onder meer de Justitiële Informatiedienst (Justid). De vraag naar experts op verschillende IT-gebieden is groot. Denk daarbij aan architecten, developers en cybersecurity-specialisten. Er is een enorm aanbod aan bijzondere vacatures. Als IT'er mag je werken aan een hoop datagedreven uitdagingen, waardoor je een essentiële bijdrage aan de maatschappij kunt leveren. Na het spelen van de game kom je -  als je je skills bewezen hebt - daar alles over te weten.

Game on: speel ‘De queeste der lage landen’

'Als je maatschappelijk je steentje wilt bijdragen en interessant werk wilt doen, zit je hier op je plek'

Wat betekent het om als IT'er te werken bij de Rijksoverheid? De game 'De Queeste der Lage Landen' geeft een inkijkje in het dagelijks werk. Naar aanleiding van de lancering van deze game gaven Justid-collega's Riekelt Brands en Afke Kingma een interview. "Ook het werk dat wij doen bij Justid houdt Nederland draaiend. Ik leer hier elke dag wel iets nieuws en ben onderdeel van een leuk team. Als je maatschappelijk je steentje wilt bijdragen en bovendien interessant werk wilt doen, zit je hier op je plek."

Gamen met KNMI en Justid

Beeld: ©Justitiële Informatiedienst

Vijf vragen over… Justid en aantrekkelijk werkgeverschap

Wat maakt Justid een aantrekkelijke werkgever?

Wij zijn een dienstverlenende organisatie die valt onder het Ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV). Werken voor Justid betekent daarmee dat je als Rijksambtenaar elke dag bijdraagt aan een veilig en rechtvaardig Nederland. We werken hybride, wat betekent dat je zowel thuis kunt werken als op één van onze locaties in Almelo, Den Haag, Leeuwarden en Zutphen. Je krijgt bij ons de ruimte om je talenten te ontwikkelen. We vinden het belangrijk dat je met plezier bij ons werkt: werkgeluk is voor ons een groot goed. We bieden collegialiteit, betrokkenheid en gezelligheid en maken bovendien prachtige innovatieve producten. De lijnen met leidinggevenden zijn kort.

Wat doen jullie om het werkplezier te vergroten?

Bij Justid werken we talentgericht. Dat betekent dat je werk doet waar je goed in bent en waar je energie van krijgt. Het houdt ook in dat je ruimte krijgt om je talenten (verder) te ontwikkelen en intern door te stromen naar een andere functie als deze beter bij je talenten aansluit. Daarnaast is innovatie één van onze kernwaarden: we zijn er van overtuigd dat innovatie noodzakelijk is om in de toekomst bestaansrecht te hebben als organisatie. We dagen elkaar uit om dingen slimmer en beter te doen. Innovatie draagt volgens ons bij aan betere dienstverlening en meer voldoening in je werk. We werken daar waar het kan agile en in DevOps-teams.

Waarmee onderscheidt Justid zich van andere werkgevers?

Werken bij Justid is werken bij een organisatie die bouwt aan een krachtige verbinding tussen mens, informatie en technologie. Als ICT-dienstverlener leveren wij diensten en producten aan onze partners in de justitiële ketens. Zo leveren wij cruciale persoonsinformatie in de strafrechtketen, maar ook in de migratieketen en de jeugdketen. We beschikken over unieke, ketenoverstijgende kennis die we inzetten binnen het domein van JenV. Daarbij willen we als organisatie een brede, verbindende rol spelen. Dat doen we bijvoorbeeld met onze Justid Academy en ons stagebureau. Zo kunnen studenten al tijdens hun studie kennis maken met onze organisatie.

Wat doet het stagebureau precies?

Studenten staan op het punt om de arbeidsmarkt te betreden. We willen hen graag enthousiast maken voor ons werk. Dat doen we door hulp te bieden bij het opdoen van werkervaring door stage- en afstudeeropdrachten te realiseren. Omgekeerd leert Justid ook van elke student die binnenkomt: zij beschikken immers over actuele vakgerelateerde vaardigheden.

Waar kan ik meer informatie vinden?

Op onze website vindt u meer informatie over werken bij Justid. Daarnaast kunt u ook kijken op de website Werken voor Nederland. Mocht u graag in contact willen komen met één van onze recruiters, dan kan dat via vacatures@justid.nl.

Handen met pen

Justid blikt terug op succesvol ontwikkeltraject Bibob-register

In opdracht van de screeningsautoriteit Justis heeft de Justitiële Informatiedienst (Justid) de afgelopen tijd gewerkt aan de realisatie van het Bibob-register. Het Bibob-register komt voort uit de nieuwe wet Bibob. Vanaf 1 oktober mag meer informatie in het kader van de wet Bibob uitgewisseld worden tussen bestuursorganen. Het register voorziet in de praktische uitvoering van de wetswijziging. Meer informatie is te lezen op onze website.

Justid blikt terug op succesvol ontwikkeltraject Bibob-register

Start samenwerking NFI en Justid bij digitalisering archiefstukken

Het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) en de Justitiële Informatiedienst (Justid) zijn een samenwerking gestart om digitalisering van archiefstukken van het NFI en archiveren op het archiefsysteem CDD+, een gemeenschappelijke digitale basisdienst van Justitie en Veiligheid (JenV), mogelijk te maken. Dat gebeurt op locatie bij het NFI in Den Haag, waarbij Justid de verantwoordelijkheid krijgt voor de correcte verwerking van de papieren archiefstukken. "De samenwerking heeft nu al een prachtig resultaat opgeleverd, laat staan over een paar jaar", zegt programmadirecteur Informatiehuishouding (IHH) Guiny Kustner van Justid.

NFI en Justid slaan handen ineen bij digitalisering archiefstukken

Collega aan het woord: Pien Baake-Kloosterman

Pien Baake-Kloosterman werkt als recruiter bij de Justitiële Informatiedienst (Justid). Op onze website vertelt ze waarom ze voor Justid heeft gekozen en wat haar werk allemaal inhoudt. “Om te zorgen voor ‘cruciale informatie op het juiste moment’ zijn de juiste mensen nodig op het juiste moment. Hier draag ik mijn steentje aan bij.”

‘Ik hoop de komende tijd veel nieuwe mensen voor Justid te kunnen werven’

Hoe zorgen we ervoor dat informatie goed door de justitiële ketens loopt?

De identiteit van een verdachte onomstotelijk vaststellen, de geldigheid van een verblijfsvergunning checken, een vermoeden van kindermishandeling verifiëren: het zijn voorbeelden van maatschappelijke opgaven die het werk van Elisa Wagenaar, specialist Archiefbeheer, en Jacco den Dulk, manager cluster juridische zaken bij de Justitiële Informatiedienst (Justid) raken. Zij vertellen meer over hun werk op de website van Werken voor Nederland.

Werken aan optimale overdracht van informatie in justitiële ketens

Klanttevredenheidsonderzoek krijgt vervolg in 2023

De Justitiële Informatiedienst (Justid) geeft in het voorjaar van 2023 een vervolg aan het klanttevredenheidsonderzoek (KTO) dat afgelopen jaar voor het eerst gehouden is. Sinds 2022 is Justid een agentschap en in dat kader is het uitvoeren van een KTO waardevol en noodzakelijk. Justid is in het afgelopen onderzoek beoordeeld met een 7,7. Doel van het onderzoek was niet alleen het meten van de tevredenheid van gebruikers en afnemers van diensten, maar ook om te achterhalen waar ruimte bestaat voor verbetering.

Het KTO van afgelopen jaar heeft gediend als nulmeting. De meting van 2023 is gericht op het nader uitvragen van zaken die in de nulmeting naar voren zijn gekomen. Ook zal het vervolgonderzoek meer vragen bevatten die het voor Justid mogelijk maken om gerichter met de resultaten aan de slag te gaan. Het is de bedoeling dat het KTO vanaf volgend jaar elke twee jaar herhaald wordt.

Vacatures

Om een goede dienstverlening te blijven garanderen, is de Justitiële Informatiedienst (Justid) op zoek naar nieuwe collega’s. Door een forse groei van ons projectenportfolio zijn we op zoek naar meerdere ervaren Projectmanagers voor voornamelijk applicatieontwikkeling-projecten. Deze Projectmanagers gaan zowel intern als extern samengestelde ICT- en IV-projecten van strategisch belang voorbereiden, ontwikkelen, implementeren en realiseren in de strafrecht-, migratie- en jeugdketen.

Ook zoeken we een Senior Developer die onze dienstverlening op het gebied van digitaal archiveren en intelligent meta-dateren verder brengt. Daarnaast zoeken we onder meer een Operations Engineer, een Senior Controller, een Juridisch adviseur en een Software Development Engineer. Benieuwd geworden? Klik voor meer informatie op de link van de website onderaan dit artikel. Hier staan alle huidige vacatures bij Justid op een rij.

We komen altijd graag met IT-specialisten in gesprek, omdat wij structureel plek hebben voor hen. Mocht u interesse hebben of iemand kennen die ons kan helpen om Nederland veiliger te maken door de cruciale informatie op het juiste moment te leveren, dan horen we dit graag via vacatures@justid.nl. U kunt ook uw CV via dit adres naar ons mailen, zodat één van onze recruiters contact kan opnemen voor een oriënterend gesprek.

Werken voor Nederland (Justid)

Werken op laptop met telefoon in de hand

Deze nieuwsbrief is een uitgave van de Justitiële Informatiedienst. Het redactiewerk wordt verzorgd door het team Communicatie. Deze nieuwsbrief is in ontwikkeling. Tips, ideeën of feedback? Mail deze gerust naar nieuwsbrief@justid.nl. Wilt u zich abonneren op deze nieuwsbrief? Klik dan hier.